PAM A PAM PER EXERCIR UN CONSUM RESPONSABLE

Ahir vaig tenir la sort de participar en la ruta que s’ha organitzat com a tret de sortida del projecte Pam a Pam a Girona. Fa temps que segueixo de prop el naixement d’aquest projecte de SETEM i la Xarxa d’Economia Solidària (XES) a Girona i tot i que de moment no m’hi he pogut implicar massa m’ha fet molta il•lusió veure’n els primers resultats. Pam a pam és un mapa col•laboratiu d’iniciatives d’economia solidària, és a dir una gran eina per exercir un consum responsable. Precisament per això el trobo tan interessant.
Crec en la possibilitat d’una economia responsable que, en comptes de tenir per únic objectiu l’obtenció del màxim benefici econòmic, contempli altres criteris de justícia social o ambientals. Per això, tot i que amb moltes contradiccions i concessions, intento exercir també un consum responsable seguint la lògica de les 3R (reduir, reutilitzar i reciclar) i alhora optant per banques ètiques, cooperatives, productes de proximitat i ecològics… No sempre és fàcil, però, exercir aquest consum responsable. D’entrada perquè sent encara minoritàries la logística familiar a vegades ho fa difícil. Sobretot, però, perquè sovint el mateix exercici d’aquest consum genera contradiccions i dubtes que no ens veiem capaços de superar. Així, per exemple de cop i volta apareix una fleca on diuen que fan pa ecològic i artesanal però després t’assabentes que és propietat d’un gran grup empresarial que explota els seus treballadors i treballadores o decideixes fer-te d’una cooperativa de consum però quan t’adones que has d’anar amb cotxe a buscar la cistella se’t genera el dubte de que això sigui gaire sostenible.
I aquí rau, precisament, el gran interès d’aquesta iniciativa, ja que t’ajuda a exercir aquest consum responsable no només situant-te en un mapa comerços o serveis que entrarien en aquest concepte sinó, encara millor, les caracteritza i classifica a partir de 15 criteris perquè cadascú pugui exercir un consum conscient. Criteris com la proximitat, la forquilla salarial, la transparència, l’equitat de gènere, la democràcia interna o el programari lliure que es mostren amb una puntuació de l’1 al 5 i que es valoren a través d’un qüestionari que es passa en una visita a les instal•lacions. Tot plegat, doncs, facilita a les persones consumidores que puguem exercir un consum responsable i alhora podem dir que ajuda a les iniciatives d’economia social a difondre la seva activitat. No deixeu, doncs, de visitar-lo: http://pamapam.org/ca
No voldria acabar sense reconèixer i agrair la tasca de moltes persones sovint de forma voluntària per tirar endavant aquest projecte i animar a tothom a utilitzar el mapa per identificar iniciatives però també a col•laborar-hi bé sigui proposant comerços, experiències o iniciatives susceptibles de ser al Pam a Pam o fins i tot formant part de l’equip de recerca d’alternatives (les xinxetes taronges) passant enquestes a les iniciatives proposades. Vinga, doncs, a veure si entre totes podem fer que aquest projecti creixi, creixi i creixi així com ho faci l’economia social alternativa al capitalisme.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s